Volgens bronnen huisvestte de Bibliotheek van Alexandrië minstens vijfhonderdduizend boekrollen. Vast staat dat de bibliotheek een grote rol speelde voor het intellectuele leven in de Oudheid. Archimedes reisde regelmatig naar Egypte om er naslagwerken te raadplegen, Eratosthenes berekende in Alexandrië de omtrek van de wereld.
De bibliotheek brandde een eerste keer af, anno 47 na Christus. Zij lag toen niet geheel in puin en as. De bibliotheek zou nog verschillende eeuwen verder functioneren doch boette geleidelijk aan betekenis in. Een nieuwe brand in 389 werd de vermaarde bibliotheek fataal, er rest niets meer van de hele verzameling aan kennis en wijsheid. Alles opgegaan in rook en vuur.
Gregg Braden brengt ons naar een eeuwenoud klooster in Egypte, aan de voet van de berg Sinaï. Het is een klooster dat bewoond wordt door Koptische Christenen. Gregg Braden is een computergeleerde, gespecialiseerd in geologie, die een unieke brug slaat tussen wetenschap en spiritualiteit. Voor velen is hij een leraar. Net zoals Theo, ook een geoloog, één van mijn leraars is. De monniken van het Sint-Katharinaklooster aan de voet van de berg Sinaï verblijven reeds duizend vijfhonderd jaar in het klooster. Nooit werd het klooster vijandig ingenomen of vernield. De religieuzen bakken nog net als eeuwen geleden hun brood in de zon. De kamers worden verlicht met olielampen. Alle monniken uit de geschiedenis van het klooster liggen begraven op deze locatie. Hun stoffelijke overschotten worden heel zorgvuldig bewaard, de botten van hun skelet worden zelfs met hun naam gemarkeerd. De bewoners leggen Gregg uit dat de energie van duizend vijfhonderd jaar samen leven, samen wonen, samen werken en samen bidden, op deze wijze behouden wordt. In het klooster is er zoals gebruikelijk een bibliotheek. Een gedeelte van de bibliotheek is publiek, een ander deel is geheim gebied. Braden krijgt het na lang aandringen voor mekaar om het geheime deel te mogen betreden. De overste stemt schoorvoetend toe, onder de bijzondere voorwaarde dat Gregg geen foto’s neemt. Bij het betreden van deze ruimte staat Braden perplex. Op de oude studietafels staan splinternieuwe computers, laptops, scanners en nog veel meer elektronische apparatuur. Apple, IBM… De Koptische kloosteroverste legt uit dat de kloostergemeenschap vreest dat haar klooster zal verwoest worden. Ze vrezen dat nog in hun leven deze regio het toneel zal zijn van een vernietigende oorlog. De monniken willen geenszins dat de verzamelde kennis verloren gaat. Ze nemen foto’s van alle waardevolle stukken die aanwezig zijn in het klooster.
Eén van de boekrollen bevat een icoon van het gezicht van Jezus dat dateert uit het einde van de tweede eeuw. Misschien is het de meest getrouwe afbeelding van Christus. Elke pagina van de werken in de bibliotheek wordt ingescand. Monnikenwerk. Back-up voor dit gigantisch verzameld werk is het World Wide Web, zodat deze belangrijke kennis voor de komende generaties behouden blijft. Gregg Braden is auteur van o.a. “The Divine Matrix”. Wereldwijd geeft hij lezingen. Als wetenschapper gaat hij steeds op zoek naar bewijzen. Hij verricht onderzoek zowel in de huidige wetenschap als in de oude teksten van onze voorouders. Hij bestudeert de nieuwste inzichten van de kwantumfysica. Braden gaat op zoek naar bewijs voor het bestaan van het veld, dat men vroeger gewoonlijk de ether noemde. Intuïtief voelt Gregg dat er een alles verbindend veld moét bestaan. Hij wordt hierbij ook geholpen door eeuwenoude geschriften. Een sterk vermoeden is echter niet voldoende. Ook Nikola Tesla was rotsvast overtuigd van het bestaan van een ether, zelfs toen Einsteins relativiteitstheorie de ethertheorie van Lord Kelvin naar de geschiedenisboeken verwees. Eenvoudig gezegd, stelde Albert Einstein dat de wereld buiten de mens geheel onafhankelijk bestaat van de mens. Niet iedere eminentie in de fysica gaat hiermee akkoord. John Wheeler is het hier allerminst mee eens. Waar de kwantumfysica de mens een rol als observator toekent in de vorming van de werkelijkheid gaat Wheeler nog een stapje verder. Deze Einstein-kenner ziet voor de mens een rol van participator weggelegd. Dat wil zeggen dat de mens het universum zelf helpt vormen. Het universum is nog niet af. De mensheid helpt bij het creëren. U ziet dat meningen danig kunnen verschillen, zelfs in het zelfde vakgebied.
Het bekende Morley-Mickelson-experiment dat plaatsvond in 1887 zou – voor eens en voor altijd – klaarheid brengen. De uitkomst van het experiment werd van groot belang geacht voor de verdere evolutie in de wetenschappelijke wereld, niet alleen in de natuurkunde. Het experiment toonde uiteindelijk aan dat zo een energieveld – wat sommigen tot dan toe vermoedden – niet bestaat. Tot grote teleurstelling van de onderzoekers Morley en Michelson. Dit had een beslissende impact op het verdere verloop van wetenschap en technologie. Zelfs het denken van de mens is hier sterk door beïnvloed. Materie en geest blijven daardoor van elkaar gescheiden. De geest beïnvloedt de materie niet. De ruimte is leeg. Het vacuüm bevat niets. Zo werd dit experiment het bekendste mislukte experiment uit de geschiedenis van de wetenschap. Morley en Michelson wilden tevergeefs het bestaan van de ether aantonen. Dit experiment zou ongeveer twintig jaar later de relativiteitstheorie van Einstein experimenteel helpen bevestigen.
Honderd jaar gaan voorbij tot het Morley-Mickelson- experiment nog eens wordt overgedaan in 1986. Dit keer echter met bijzonder gesofisticeerde apparatuur, in meer gunstige wetenschappelijke omstandigheden dan een eeuw geleden. Deze keer toont het experiment het tegendeel aan. Er bestaat een verbindend veld. Nadat Max Planck de grondbeginselen van de kwantumfysica gelegd had, kon het haast moeilijk anders. Verscheidene namen worden in gebruik genomen om dit veld te benoemen. Ether, nulpuntsveld, het veld en het Akasha-veld zijn maar enkele van de vele benamingen. Planck sprak van matrix. Braden noemt het goddelijke matrix.
De huidige studieboeken aan de universiteiten stellen nog steeds dat zo een veld niet bestaat. Het veld bestaat wél voor Braden, eveneens voor mij en al zeker voor Tavakoli en zijn revolutionaire technologie. Als de ruimte niet leeg is, waardoor wordt zij dan wel gevuld? Geen wonder dat de relativiteitstheorie en de kwantumfysica niet te verenigen zijn tot hiertoe.
Braden kon in het Sint-Katharinaklooster bewaarde teksten van ‘het evangelie van Thomas’ inkijken. Ik citeer vers 106 :
Wanneer u de twee [gedachte en emotie] één maakt en tegen de berg zegt : ‘Berg ga opzij’, dan zal de berg wijken.
Driemaal komt een gelijkaardig citaat in dit ‘verloren evangelie’ voor, om het belang van de tekst en zeker de kracht van de tekst te onderstrepen.
De oude geschriften van onze voorouders – die vaak verloren gegaan zijn zoals bij de brand in Alexandrië – zijn volgens Gregg Braden een andere taal om het zelfde te beschrijven als wat – meer recent – de wetenschap doet. Deze citaten uit het evangelie van Thomas worden wel eens beschouwd als de letterlijke onderwijzing door Christus. Opmerkelijk is dat deze richtlijnen niet in de huidige bijbeleditie terug te vinden zijn maar wel in geschriften die dateren van voor 300 na Christus.
Hoofdstuk 8 uit ‘de technologie van het wonder’ – Jo Vandemeulebroucke
Comments are closed